Wernisaż Anny Szumańskiej

Anna Szumańska jest wołominianką, absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom uzyskała w 2010 roku w pracowni wklęsłodruku prof. B. Pręgowskiej oraz pracowni projektowania graficznego prof. S. Janiaka.  Brała udział w kilkunastu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Zajmuje się grafiką, ilustracją książkową, malarstwem olejnym, robi również kolaże.

Wystawa w Galerii Przy Fabryczce prezentuje 4 cykle autorki. Dwa z nich, wykonane w technice oleju na płótnie bądź płycie, prezentują toruńskie i wołomińskie knajpy, oraz portrety. Główna część wystawy to jednak znakomite cykle grafik – „Współczesne typy polskie” oraz „Królowie życia”. Wykonane w technice akwatinty i miękkiego werniksu oraz monotypii prace, prezentują pojedyncze postaci, będące symbolami ludzkich postaw, zachowań, sposobów egzystencji.

Cykl ‘Współczesne typy polskie” to 12 grafik wykonanych w technice monotypii. Cykl podzielony jest na 4 tryptyki – męskie i żeńskie. Autorka przedstawia swoich bohaterów – podpisanych z imienia – w sytuacjach „nadbałtyckich” i „miejskich”.  Widzimy więc zgorzkniałych, znużonych mieszkańców miast, jadących pociągami czy autobusami, samotnych, ale nie chcących nawiązywać kontaktu. Pod ich recenzującym albo zmęczonym wzrokiem trudno przełamać barierę między nami i nimi; jednocześnie trudno zachować powagę wobec ich niemodnych ubrań czy fryzur. Podobnie jest z serią bałtycką. Niezgrabne, zdeformowane ciała, z fałdami tłuszczu wylewającymi się zza kostiumów kąpielowych, wystawione na działanie słońca, z jednej strony budzą w nas repulsję, z drugiej jednak rozbawienie.

 

Drugi cykl, „Królowie życia”, wykonany został techniką akwatinty i miękkiego werniksu. Kompozycja każdej grafiki tego cyklu jest podobna, każda z nich prezentuje postać przedstawioną frontalnie, siedzącą lub stojącą, w symbolicznej, podkreślonej żółtą barwą, koronie. Także w tym cyklu, karykaturalne postaci to symboliczne odwzorowania ludzkich zachowań, stylów życia czy sytuacji, w których każdy „król” czuje się komfortowo. I tak, groteskowy Pilot King, to rozparty w fotelu, zaniedbany mężczyzna, w rozdeptanych kapciach i z kilkudniowym zarostem. W ręku dzierży pilota od telewizora i wydaje się bardzo zadowolony z życia… Podobnie Moher Queen, w żółtej, moherowej koronie na głowie, z nieodłącznym radiem w ręku. Rzeczywistość, w której umieściła ją autorka, zupełnie ją zadowala…

Grafiki Anny Szumańskiej nie będą przyciągać widza swoją dekoracyjnością. To nie harmonia barw czy idealne oddanie urody modela stanowi o wartości tych prac. Autorka celowo przecież deformuje swoich bohaterów, co nie dodaje im krasy – przeciwnie, potęguje tylko ich egzystencjalną brzydotę. To świetny zmysł obserwacji i umiejętność oddania zaobserwowanych postaw stanowi o wartości tych prac. Wszak patrząc na grafiki Anny Szumańskiej odbijamy się w nich jak w lustrze. Widzimy nas – współczesnych Polaków.

Może Ci się również spodoba